Verslag van Marlot en Lisette - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Els en Lisette - WaarBenJij.nu Verslag van Marlot en Lisette - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Els en Lisette - WaarBenJij.nu

Verslag van Marlot en Lisette

Door: Marlot en Lisette

Blijf op de hoogte en volg Els en Lisette

09 Augustus 2014 | Tanzania, Moshi

Lieve allemaal,

Omdat Remi, de beheerder van projecttanzania, op vakantie is en we jullie toch op de hoogte willen houden plaatsen we het verslag hier alvast!

Nu zijn we dan officieel nog maar met z’n tweeën. We beginnen waar we de vorige keer zijn geëindigd.

Maandagochtend zijn we met Bert en Wim naar Umbwe gereden. Ze hebben ons afgezet bij Androlux en vanaf daar zijn we lopend naar KVTC gegaan. Hier hebben we computerles gegeven. Blijft bijzonder om te zien hoe weinig ze daar van computers weten. Typen gaat met 1 toets per minuut en ook de muis bedienen blijkt erg ingewikkeld. Wel is iedereen super gemotiveerd en willen ze allemaal heel graag alles van de computer te weten komen. We hebben trouwens ongeveer 10 studenten en ook Mumy volgt onze lessen. Daarna zijn we doorgegaan naar de SomSom school. Hier hebben we Engels gegeven aan 30 leerlingen van Form 3. In het begin waren ze nogal verlegen en durfden ze geen antwoord te geven. In de loop van de les kwamen ze iets meer los. Na de lessen zijn we terug gegaan naar Androlux en hebben we onze eerste eigen maaltijd gekookt: hartige pannenkoeken. We hebben even van de stilte genoten en zijn toen gaan slapen.

Dinsdag begon ook weer met computerles op KVTC en vervolgens Engels op SomSom. Na deze lessen zijn we lopend naar de dalladalla gegaan. Met de bus zijn we richting Moshi gegaan. Daar aangekomen konden we bij Bert, Wim, Christa en Michael aanschuiven en hebben we een hamburger gegeten. Het was die middag heerlijk weer en we hebben gezwommen in het zwembad van het YMCA. Rond 1800 kwamen de mensen van safari terug. Ze hebben het allemaal reuze naar hun zin gehad. Ook dit jaar weer het bekende afsluitende diner. Bert had gezorgd voor heerlijke kippensoep en als aanvulling op de rijstmaaltijd waren er gefrituurde aardappels. Bijkomend pluspunt was dat de hele ceremonie slechts 1,5 uur duurde . Toen het diner was afgelopen zijn een aantal nog gebleven om met het personeel van het YMCA te dansen.

Woensdag was het tijd voor het afscheid van de groep. ’s Ochtends werd vroeg opgestaan om rustig te ontbijten en de spullen te verzamelen. Bij het ontbijt was er lichte paniek omdat het brood op was. Er werd voor pannenkoeken gezorgd waardoor vervolgens de eitjes niet gebakken werden. Gelukkig was op een gegeven moment nieuw brood geregeld en kon de groep toch redelijk als gepland vertrekken. Marlot en ik hebben nog even genoten van een warme douche en zijn toen, met dalladalla en motor, terug naar Umbwe gegaan om weer les te geven. Na de lessen zijn we naar de markt geweest om groente te kopen voor de spaghetti van die avond.

Donderdagochtend zijn we naar de school bij het weeshuis geweest. Waren er vorig jaar nog ongeveer 10 kinderen, nu waren het er ruim 30! Wat een drukte. Daarnaast zit er nog een groep Amerikanen en artsen die een oogkliniek hebben in het health centre van het weeshuis. Nog meer drukte dus. We hebben heerlijk met de kinderen gespeeld en daarna was het weer tijd om les te geven. ’s Avonds hebben we lekker een filmpje gekeken.

Vrijdag was het ‘nane nane’ (ja Froukje, als je dit leest: de achtste van de achtste): feestdag van de boeren en dus waren de scholen gesloten. We hebben nog wel computerles gegeven op KVTC. Na de les zijn we even naar de bouwplaats gelopen. Daar bleek verrassend genoeg al wel weer het een en ander gebeurd te zijn! De funderingen van de hostels lagen er nog net zo bij als we ze achter gelaten hebben, maar bij het extra huis was de fundering al gemetseld en met grond dicht gemaakt. Daarna zijn we naar Mto Umbwe gegaan (de rivier met waterval). Lekker tot rust gekomen. Daarna gekeken bij de oogkliniek van het health centre. Buiten zaten allemaal mensen op plastic stoeltjes te wachten op hun beurt. Elke dag kunnen er ongeveer 150 mensen gezien worden en de kliniek is er voor 6 dagen.

We zijn trouwens niet meer ‘alleen’ in Androlux. Naast Riziki slapen er nu ook nog 2 vrouwen (die op zoek zijn naar werk of iets, geen idee hoe of wat precies want daar is het Engels van Riziki te slecht voor) en een leraar Engels van Mlama Secondary. Vanmorgen heeft de leraar voor ons een motor gebeld zodat we niet lopend naar de bus hoefden. Daarna met de dalladalla gegaan. Dit busje heeft ons als groep ook een aantal keer vervoerd en beschikt over 28 zitplaatsen. Vandaag waren we met 48 personen, een gezellige boel dus. We blijven nu een nachtje in het YMCA slapen en vertrekken morgen weer richting Umbwe om verder te gaan met les geven.

Volgende week schrijven we vast weer iets dus wie weet tot dan!

Liefs, Marlot en Lisette