weekendje Moshi - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Els en Lisette - WaarBenJij.nu weekendje Moshi - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Els en Lisette - WaarBenJij.nu

weekendje Moshi

Door: Lisette en Els

Blijf op de hoogte en volg Els en Lisette

27 April 2013 | Tanzania, Moshi

Goedemorgen allemaal!

We zitten hier al helemaal in het ritme, vandaag is het weekend maar de wekker ging gewoon om half 7 (anders wordt het maandag zo lastig met opstaan) en gisteren (Union Day, dus vrije dag) zei Els om 7 uur tegen Lisette: pfoe we moeten er toch maar uit gaan want het is AL 7 uur!

Het is al weer een poosje geleden dat we in de stad waren, we geven nu elke dag les en mama Josephine ging wel eens naar de stad maar dan kwam het ons niet zo goed uit. Gisteren zijn we met mama Josephine, een tante van 3 van de kinderen in het weeshuis en de kleinzoon naar Moshi gekomen. De tante was bij ons om afscheid te nemen van haar neefje en nichtjes omdat ze voor een jaar naar Spanje gaat om non te worden. De kleinzoon was in het weeshuis omdat, ja.. geen idee eigenlijk we vinden het best vreemd dat hij gewoon 3 weken in het weeshuis was (terwijl hij gewoon een vader en een moeder heeft die ook in Moshi waren).

We hebben van dinsdag tot en met donderdag allebei aan onze eigen klassen les gegeven. Dit gaat hartstikke goed! De studenten van Els zijn heel fanatiek en ze hebben zelfs een presentatie / discussiedag gehouden afgelopen donderdag. De studenten van Lisette willen ook heel graag leren, alleen kunnen ze zo weinig Engels dat het overbrengen van opdrachten al heel wat inspanning vergt. Wat wel leuk is om te merken is dat de studenten (van beide klassen) het leuk vinden om Engels te krijgen, of in ieder geval om in de les te blijven. Aan het einde van de les spelen we altijd galgje, en 10 minuten nadat de les is afgelopen gaan wij maar naar huis en blijven de studenten (in hun pauze) door spelen.

Afgelopen dinsdag was Lisette jarig, de dag begon zoals alle andere dagen. Rond een uur of 3 werd er gezongen, waren de kinderen super blij met de juice, koekjes en cakejes en kreeg Lisette heel veel tekeningen en brieven. Het was een geslaagde dag.

We hebben het trouwens ook nog steeds prima naar onze zin in het weeshuis! We hebben heerlijke bedden, we moesten Lisette haar klamboe nog wel even aanpassen aan het formaat van het bed maar dit is met een paar steentjes gelukt. Ook hebben we inmiddels water via het waterfilter, mama Josephine vindt het maar vreemd hoe dat ding werkt. We zijn vooral heel blij met het feit dat we een echte (koude, maar toch) douche hebben en ook nog eens 2 echte wc's! Deze delen we nu met de schoondochter van mama Josephine die met haar 1 maand oude baby ook bij ons verblijft. Els is nog steeds heel tevreden met het eten (ze kan niet genoeg krijgen van rijst en bruine bonen), Lisette kan het eten nog wel aan maar echt lekker vindt ze het niet. We zijn blij dat we elke dag ndizi's krijgen (bananen), maar iets minder blij met alle rijpe parachichi's (avocados) die we toch wel 2x per dag moeten eten.

Straks gaan we op bezoek bij een Nederlands gezin dat al een aantal jaar in Moshi woont. We kunnen terug rijden met mama Josephine die de oudste kinderen weer naar kostschool (Moshi Academy) brengt. In het weeshuis zal het dan wat rustiger worden. Upendo van 3 jaar blijft, zij krijgt les op de kindergarden op het terrein van het weeshuis. Daarnaast zijn er nog 2 zusjes en 1 broer die 'nieuw' in het weeshuis zijn en waarvoor nog geen sponsors zijn gevonden. Hun vader is altijd dronken en hun moeder had HIV. Ze verbleven bij hun tante, maar aangezien zij nu naar Spanje gaat hebben ze nergens om te verblijven. Donderdag vertelde hun tante namelijk dat hun moeder zelfmoord had gepleegd een maand geleden.. Het jongste zusje gaat ook naar de kindergarden en is dus de hele dag bij het weeshuis. De oudste zus verblijft bij een mevrouw ergens anders in Umbwe en zal in het weekend soms ook in het weeshuis zijn. De broer van de 2 zusjes gaat in Umbwe naar de basisschool en zal dus 's avonds ook in het weeshuis zijn. Het zal even wennen zijn, met zoveel minder kinderen maar we zijn blij dat er in ieder geval af en toe nog wat kinderen zijn!

We gaan nu nog maar even richting het internet, aangezien we te vroeg zijn voor het ontbijt :p

Liefs en tot een volgende keer!

• 27 April 2013 - 12:22

Loek:

Hoi meiden,

Even een reactie op julie bericht betreffende de voeding; Els avocado's zijn echt gezond! De snelle koolhydraten en eiwitten en het hoge mineralengehalte zorgen voor snel herstel na het sporten, meisje wat wil je nog meer! Lisette eten hoeft niet lekker te zijn, maar vooral voedzaam en gezond, bruine bonen zijn rijk aan makkelijk verteerbare eiwitten, koolhydraten en veel voedingsvezels. Rijst geeft een extra aanvulling aan koolhydraten zodat je voldoende energie hebt om elke dag lachend op te staan!!!.Nou meiden veel plezier en hoor graag weer van jullie.
    knuffel van een sportieve bruine bonen etende vader

• 29 April 2013 - 08:46

Wil De Kruijff:

Dag lieve Lisette en Els,
    Wat een opgewekte mailtjes.
    Fijn dat jullie het naar de zin hebben en dat het lesgeven aanslaat.
    Eigenlijk hebben we hier geen flauw benul hoe het leven daar is.
    Fijn dat jullie zo uitgebreid schrijven,dan kunnen we hier ons een voorstelling van maken.
    Veel plezier, het werkt aanstekelijk, zoals blijkt uit jullie schrijven.
    Geweldig wat jullie doen.
    liefs, Wil.