weekendje in Moshi - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Els en Lisette - WaarBenJij.nu weekendje in Moshi - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Els en Lisette - WaarBenJij.nu

weekendje in Moshi

Door: Lisette en Els

Blijf op de hoogte en volg Els en Lisette

02 Juni 2013 | Tanzania, Moshi

Laatste lesweek

Lieve allemaal,

Onze laatste lesweek zit er alweer op, helaas! Of in ieder geval, dat is wat ons de laatste keer is verteld en inmiddels weten we dat de plannen nog wel eens kunnen wijzigen ;) De lessen op SomSom zijn sowieso gestopt, daar hebben ze nu examens en vanaf volgende week hebben de leerlingen van daar vakantie.

Terug naar het weekend. Op zaterdag hebben we de kinderen op Moshi Academy opgezocht. Nadat we op internet hadden gezeten in het YMCA en langs Nakumatt waren geweest haalde Mama Josephine ons op. 1 keer in de maand mogen ouders hun kinderen die op Moshi Academy zitten opzoeken. Omdat dit maar zo weinig is hing er een vreselijk gedwongen sfeer: ouders hadden lekker eten meegenomen en het moest 'verplicht' gezellig zijn. Ondanks dit was het wel super leuk om iedereen weer even te zien!

Zondag zijn we hier (bij het weeshuis) naar de kerk geweest. De speakers waren weer aangesloten en het was een vreselijk kabaal. De diensten hier zijn met heel overdreven veel geschreeuw en niet leuk om bij te wonen. Dit was dan ook (waarschijnlijk) de laatste keer dat we zijn gegaan. In de middag zijn we weer naar Mto Umbwe geweest met andere studenten van Els. Aangezien het de laatste tijd veel droog is geweest waren de rivier en de waterval veel rustiger. Maar goed ook, want als het water zo hard stroomde als de vorige keer dan waren we er met alleen maar meiden niet gekomen. Op de terugweg naar boven zagen we dit keer apen: super cool! Na die tijd hebben we hier nog met z'n allen gezellig Mama Mia gekeken. Was weer een geslaagde dag.

Maandag was een rustige dag, aangezien we dus geen lessen meer hoeven te geven op SomSom. We besloten in de middag al te gaan sporten, zodat we 's avonds een rustige avond hadden. Bij KVTC zijn ze begonnen met het egaliseren van het terrein waar straks gebouwd kan worden!

Dinsdag is er niet zoveel speciaals gebeurt. Het enige wat ons verbaasde is de prijs van de pennen: we hebben 3 pennen gekocht en waren in totaal 22,5 cent kwijt :p

Woensdag hebben we onze laatste les Engels gegeven. We hebben er niet iets speciaals van kunnen maken aangezien we pas om 1600 wisten dat dit de laatste les was. Na de lunch waren we wat eerder naar school gegaan. We hadden gehoopt dat Agripina (student van Lisette) naar school was gekomen zodat zij ons haar kon vlechten. Helaas had ze besloten een dagje thuis te blijven. De computerles ging ook niet door: de studenten moesten aan het werk op het land. Beetje een nutteloze middag dus. We zijn begonnen met het opruimen van de dozen met medisch materiaal die in Els haar lokaal stonden.

Donderdag waren er geen lessen meer (net als vrijdag) omdat de studenten dan ook de hele dag op het land bezig zijn. We zijn verder gegaan met het opruimen van de medische materialen. Michael heeft een overeenkomst gesloten met een lokaal 'health centre' dat als zij materialen uit mogen zoeken de studenten voor een lager tarief medische zorg kunnen krijgen. Er stonden een stuk of 30 dozen opgestapeld in Els haar lokaal met allemaal spullen. Alle spullen lagen door elkaar en veel dozen hadden bezoek gehad van 1 of meerdere ratten. Het was een klus waar we de hele dag mee bezig zijn geweest, maar om 4 uur waren we klaar met sorteren. Er is al 1 non langs gekomen om spullen uit te zoeken. Het was nog wel een beetje een probleem om de spullen naar het centre te krijgen: ze was namelijk lopend gekomen met een jongen samen (ze hadden 3 grote dozen vol met spullen uitgezocht). Uiteindelijk heeft een student alles gebracht op de bodaboda (motor).

Vrijdag hadden we weer geen lessen, en zijn we verder gegaan met alles een beetje te verbouwen. We hebben het naailokaal op orde gemaakt en de andere twee lokalen opgeruimd. Er kwam ook weer een non langs die dit keer genoeg spullen meenam om twee pickiepickies (motor) vol te laden. Ook hoorden we vandaag dat we wel nog twee weken les moeten geven! Als we niks zouden vragen zouden we ook echt niks weten. Opzich wel fijn, want dat vult ons dag programma een beetje. Omdat de stroom (en toevallig ook het water) was afgesloten hadden we een goed excuus om optijd op bed te gaan, we lagen er al lekker om 9 uur in.

Zaterdag ochtend ging Els eerst nog even sporten (de heuvel op en af rennen), en na een half uurtje riep ze Lisette van de was weg, omdat er wat kinderen van het dorp zo enthousiast aan het mee rennen waren. Daarna gingen we ons klaarmaken voor de rit naar de stad (note, dit gebeurde dus allemaal voor 7 uur smorgens). Na een heeeele vlotte rit met de dallahdallah waren we om 10 uur al in het YMCA. Na alvast geskyped te hebben gingen we de stad in om te lunchen (heerlijk om af en toe ander voedsel te hebben!) en gingen we met het rainbowcentre mee op 'outreach'. Het is een organisatie die mensen, en voornamelijk jongeren onderwijst over Hiv en Aids. Het was heel erg warm en we hebben een heel eind gelopen, dus na een bezoek aan een lokale kroeg en bij mensen thuis waren we al helemaal gesloopt, maar het was wel een ervaring. In het centrum gingen we nog even stoffen kijken om een jurk te laten maken voor Lisette, maar alles was al een beetje dicht aan het gaan. We kwamen nog wel een hele leuke broek tegen, 10tje.. dus we liepen nog even verder. Op de volgende hoek was de broek al 2,5 euro goedkoper, en uiteindelijk zijn we ervandoor gegaan met een broek voor Lisette en een jurk voor Els voor 13,5 euro, koopje! Wij weer helemaal blij met onze alternatieve kledij terug naar het YMCA. Bij het kleren kopen kwamen we ook nog een student van Els tegen op straat, na een hele blije verrassing van een bekende tegen te komen splitsten onze wegen weer. Na nog een avondje skypen hebben we vannacht weer lekker warm geslapen in ons kamertje hier.

• 03 Juni 2013 - 19:21

Inekeamesz:

leuk om weer wat van jullie te lezen en naar de foto's te kijken. Op de Ket site ik ben helemaal verbaasd daar een trekker te zien rijden, ook daar gaat ze met de tijd mee. Zo te horen vermaken jullie je wel als is het een zoeken naar mogelijhkeden. Hier komt onze reis ondertussen ook dichterbij en ben ik behoorlijk nieuwsgierig om te zien wat we aantreffen. wens jullie nog veel plezier en tot half juli gr ineke