Echte leraressen! - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Els en Lisette - WaarBenJij.nu Echte leraressen! - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Els en Lisette - WaarBenJij.nu

Echte leraressen!

Door: Els en Lisette

Blijf op de hoogte en volg Els en Lisette

22 April 2013 | Tanzania, Moshi

Hujambo!

Na een 5 uur durende reis om bananenbomen te kopen, een vriend van mama Josephine heeft een soort bananenboom in zijn tuin die ze in Umbwe nog niet hebben, zijn we weer in het internetcafe in Moshi. Helaas zonder bananenbomen maar wel met een doos en een tas vol parachichi’s (avocados).

Gisteren hebben we een dag gehad met allemaal leuke en nieuwe dingen. We begonnen met de kerkdienst die 2 uur duurde. Deze werd voor ons vertaald, maar we hebben er niet zoveel van meegekregen. Daarna zijn we naar de rivier gegaan, een avontuurlijke tocht die Els super leuk en Lisette vooral eng vond. ‘s Middags kwamen een aantal jongens van Umbwe secondary school langs. Ze hebben daar een soort van stichting opgericht. Elke week gaan er een aantal jongens langs bij het weeshuis om te spelen met de kinderen, maar ook om er voor te zorgen dat ze goede cijfers op school halen en vooral door gaan studeren. We hebben een poos met ze zitten kletsen en wat vertelt over de (voor hun bijzonder vrije) Nederlandse cultuur.

Vanmorgen hebben we voor de eerste keer les gegeven. We stonden op met kriebels in de buik, en ook toen we naar de school liepen hadden we nog last van zenuwen. Na 10 minuten voor de klas te staan waren deze gelukkig helemaal weg. Vandaag was het een kwestie van kijken hoe het stond met het niveau van de studenten (18 tot 27 jaar). Van sommigen viel het ons mee, maar anderen konden niet eens correct van 1 tot en met 20 schrijven. We hebben daarom besloten dat we vanaf morgen apart van elkaar les gaan geven: Els aan de ‘higher’ en Lisette aan de ‘lower’.

De kinderen zijn ondertussen al heel lang bezig met het maken van allerlei cadeaus voor Lisette haar verjaardag. Sommigen konden niet wachten en hebben hun creaties al even laten zien. We hebben net allemaal lekkere koekjes gekocht om morgen op te trakteren, en straks gaan we nog langs een andere winkel om sap te kopen. Vanaf morgen zullen we weten hoe het er op een Tanzaniaanse verjaardag aan toe gaat.

Liefs, en tot een volgende keer!

Ps. Aangezien foto’s uploaden nogal lang duurt staan ze niet hier op waarbenjij.nu maar op de facebook van Els

• 22 April 2013 - 21:59

Alberdien:

Hee Lisette en Els,

Wat super om te lezen en jullie te volgen! Echt helemaal te gek hoor, ben best een beetje jaloers op jullie, maar heb ook het gevoel dat het allemaal zo bekend is, gewoon de plekken te kennen waar jullie over schrijven. Bijzonder hoor. Voor morgen een fijne en gezellige verjaardag gewenst Lisette!
    Blijf ons vooral op de hoogte houden!

Liefs, Alberdien

• 23 April 2013 - 16:55

Edy:

Hoi meiden,

Echt geweldig om zo op de hoogte te blijven van jullie belevenissen!Lisette van harte gefeliciteerd en we wensen je een hele fijne dag, we zijn benieuwd hoe een Tanzaniaanse verjaardag eruit ziet! Veel plezier met lesgeven en alle nieuwe dingen die jullie tegenkomen.

Knuffel van ons

• 24 April 2013 - 21:36

Inekeamesz:

hallo lisette fijn dat jullie een goede start hebben, lijkt me een geweldige ervaring ook het les geven zo te lezen kun je veel kennis kwijt en is er veel voor jullie te doen. Lisette nog gefeliciteerd met je verjaar dag en geniet van alle mooie dingen gr ineke

• 25 April 2013 - 10:22

Bert Boekhold:

elke dag opent Gerda jullie site (en leest vervolgens voor). wij genieten van de verhalen dus blijf vooral doorgaan door ons deelgenoten te maken van al jullie belevenissen. Hier gaat alles qua voorbereiding gewoon door en met Michael en Patrick heb ik ongeveer dagelijks contact. Zodra het terrein aangepakt gaat worden voor de graverij 2e schoolgebouw: klim svp onmiddellijk in de mail. Tot next, Bert