We survived the dalladalla! - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Els en Lisette - WaarBenJij.nu We survived the dalladalla! - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Els en Lisette - WaarBenJij.nu

We survived the dalladalla!

Door: Els en Lisette

Blijf op de hoogte en volg Els en Lisette

04 Mei 2013 | Tanzania, Moshi

We hebben het gedaan! En we hebben het overleefd! Een rit met de dalladalla. Om half 9 vertrokken we lopend richting 'Rafaeli', de dichtstbijzijnde bushalte. Dichtbij was nog wel 45 minuten door de regen lopen / glijden. We hadden samen naast de deur 1 stoel bemachtigd (Els bij Lisette op schoot of andersom leek prima), de bus was vol (dachten we) en we vertrokken. Onderweg pikten we nog 3 mensen op en toen leek het voor ons alsof er echt geen plek meer was. Gedurende de rit kwamen er echter nog 8 mensen bij en die werden in de bus gestouwd, of die hingen buiten de bus. Op een gegeven moment hing de busjongen zelfs om een man heen zodat die er niet uit zou vallen! Er zat op een gegeven moment een man van 80 bij Els op schoot en we hadden allerlei lichaamsdelen van mensen in ons gezicht, een rit om nooit te vergeten dus :p We kijken nu al uit naar de terugweg. We zijn vandaag op het internet geweest en we hebben boodschappen gehaald. Morgen gaan we namelijk spaghetti maken!

Inmiddels is het al weer een week geleden dat we voor het laatst in de stad waren. Dit komt omdat we nu 's middags van 3 tot 4 computerles aan het geven zijn, hierover later meer. We hebben een behoorlijk regenachtige week achter de rug, behoorlijk is misschien nog zacht uitgedrukt want een aantal uur per dag stonden de kranen in de lucht op VOL OPEN. Van ons mag het nu dan ook wel weer wat zonniger worden: lekker warm, makkelijker lopen naar de school en kleren die een keertje droger worden van buiten hangen in plaats van natter. Maar dat komt volgens Mama Josephine helemaal goed.

Zaterdag hadden we dus met Carolien afgesproken. Ze kwam ons vanaf het YMCA ophalen en we hebben met haar wat gedronken bij het 'Union House'. Dit was een hartstikke leuke plek om te zitten, dus die gaan we zeker onthouden! We hebben met haar gekletst over hoe het is om in Tanzania te wonen en ze heeft ons wat spullen gegeven om te gebruiken bij de Engelse lessen, hartstikke leuk dus! Voor de rest hebben we zaterdag vooral gewacht. Om 12 uur moest Caroline er vandoor en Mama Josephine zou ons om 2 uur ophalen. We besloten naar een eetplek te lopen en daar te gaan lunchen. Om half 3 werden we door Mama Josephine gebeld dat ze pech had met haar auto en dat het nog wel even zou duren. We hebben toen nog maar een extra kopje thee gedronken en om half 4 kwam ze er aan. Ze had de auto vol met kinderen, die ze naar the Moshi Acadamy (boardingschool) zou brengen. We gingen mee om ze af te leveren, en dat was niet echt een moment om over naar huis te schrijven. In het kort: de lachende, vrolijke gezichtjes van de kinderen waren ineens heel serieus geworden. De kinderen durfden niet meer te kletsen en bij het afscheid hadden we hele sippe gezichtjes. Thuis in het weeshuis stonden Upendo, Zuzan, Salvatory en Ivan ons gelukkig op te wachten.

Zondag ging Lisette naar de kerk (wat een lange zit, ruim 2 uur) en Els deed rustig aan. Daarna kwamen onze klus-skills naar boven. We hebben spijkers in de deur geslagen zodat we extra opbergruimte hebben en we hebben Lisette haar klamboe (die je aan 1, 2 of 3 punten op kan hangen) vierkant gemaakt. Om dit te doen hebben we steentjes / snoepjes in de hoeken met touwtjes vastgemaakt en die onder het bed geknoopt. 's Avonds hebben we met de kinderen Mama Mia! gekeken ze waren helemaal onder de indruk. Toen we daarna Tom en Jerry gingen kijken waren ze helemaal tevreden.

Op maandag hebben we weer Engelse les gegeven op KVTC en hebben we het computerlokaal op SOMSOM (de middelbare school aan de overkant) gereed gemaakt voor gebruik. We hebben alles schoon gemaakt en netjes gesorteerd (lekker Nederlands!). Bij thuiskomst hebben we water gefilterd, ja dat is een hele bezigheid want de filters lekken hier en daar nog wat, en hebben we de kist waar het waterfilter in zit schoon gemaakt. De onderdelen die we niet meteen nodig hebben, hebben we naar Androlux gebracht.

Dinsdag, de verjaardag van papa Loek en de kroning van Willem Alexander (die de hoofdleraar van de school op de televisie had gezien!), was de dag van de eerste 'ICT' les. Geen wonder dat ze het 'introduction to computer' noemen want wat wisten de studenten er weinig vanaf! Ze wisten niet hoe ze word moesten openen, moesten typen, wat 'shift', 'enter' en 'backspace' inhoudt en een opgeslagen tekst weer opnieuw openen was een regelrecht wonder. We waren hier verschrikkelijk verbaasd over, maar vonden het super om te zien hoe leuk de studenten het vonden!

Woensdag was hier labour day (dag van de arbeid) en waren de studenten (en wij dus ook) vrij. Het heeft de hele dag geregend en hebben we voornamelijk binnen gezeten. In de ochtend hadden we nog snel tussen de regenbuien door onze was gedaan. Ook hebben we Salvatory (de enige en oudste jongen hier, we gokken dat hij ongeveer 11 is) computerles gegeven. Zijn bijnaam was eerst Professor Banana, maar Professor Computer vindt hij toch een stuk leuker!

Donderdag was een 'normale' dag met Engelse les en computerles. Tussen de lessen door hebben we nog lekker Moulin Rouge gekeken.

Op vrijdag weeer in de regen naar de school gelopen. We stonden een beetje op tijd op, omdat Lisette een toets ging geven aan haar studenten, en uitgerekend vandaag was er 's ochtends geen mkate (brood) dus moesten we wachten totdat onze pannenkoeken klaar waren. Met een beetje snel lopen, en bijbehorend geglibber, kwamen we gelukkig nog net op tijd. Na het middageten brak de zon ineens door, en goed ook! Heerlijk! In de middag in het zonnetje naar SOMSOM gelopen, via een nieuwe weg waardoor we niet meer over de waterige wegen hoeven te lopen, en ook toen we weer terug gingen deed de zon het nog. Onze was is inmiddels droog en we hebben er weer helemaal zin in :)

Dikke kussen, Els en Lisette

• 04 Mei 2013 - 17:39

Opa Duco:

Dag pracht meiden, Zojuist jullie verslag van zat.4/5 gelezen. Boeiend vond ik dat. Dus niet alleen Engelse les maar ook nog computer-les. Goed zo. En wat een kennis ontdekken jullie bij die studenten. Heb je dus wel eer van jullie werk daar. Het ga jullie verder goed is mijn wens. Volg het graag.Doei.Opa

• 06 Mei 2013 - 08:17

Bert Boekhold:

Lieve meiden! Genieten doe ik bij elke regel die jullie schrijven. Op face book volg ik jullie via gerda die mij dan voorleest en de foto's laat zien. Is ook wel zo efficient dan via mijn compu. De regen daar in wel in scherp contrast met het (lekkere) weer hier. Veel zon en geen (helemaal geen) regen.
    Dat jullie ook de Somsom bedienen is helemaal top. Ik had al en heb nu helemaal het idee dat jullie inzet daar een fantastische is. Niet alleen voor jullie zelf maar veeleer voor de studs, de leraren en nog meer voor de gehele organisatie. Zonder aan de hand te worden genomen doet men zelf niet zoveel zo merk ik zelf regelmatig. Triest maar waar, enige creativiteit of ondernemingslust: ver van hun bed, helaas! Maar er zijn ook lichtpunten, natuurlijk zijn die er. Felix en Godlisten zijn er twee van. Koester hen (maar ook weer niet te fanatiek graag). Tot next, Bert