pletplek - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Els en Lisette - WaarBenJij.nu pletplek - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Els en Lisette - WaarBenJij.nu

pletplek

Door: Lisette en Els

Blijf op de hoogte en volg Els en Lisette

11 Mei 2013 | Tanzania, Moshi

De rest van de maandag verliep iets anders dan onze andere maandagen hier. Het begon al met de autorit terug naar huis. Door alle regen van de afgelopen dagen was de weg in één grote modderglijbaan veranderd. Ter hoogte van Androlux (voor de mensen die het hier niet kennen: ongeveer 10 minuten voor het weeshuis) raakte de auto in de slip. . Na een paar keer voor- en achteruit te hebben gereden eindigde de auto in de berm. De auto van Mama Josephine heeft 4wd aandrijving, maar die moet handmatig worden aangezet. Laat Mama Josephine nou net niet weten hoe dat moet, en laat iedereen die dat wel weet nou net niet in de buurt zijn. Na een kwartier lang mensen bellen besloten ze toch maar om, door de regen over de modderweg, verder naar huis te lopen. Gelukkig kwamen we onderweg een bodabodabestuurder (bodaboda is een motor) tegen die wél wist hoe de 4wd aan moest, dus konden ze hun weg per auto vervolgen :) Bij thuiskomst stond Els al samen met Margareth (teacher van kindergarden) Ugali te koken. Toen Els naar de kamer liep keek ze recht in de ogen van een rat. Wat te doen?! Aan Mama Josephine meegedeeld dat we een rat hadden gespot, en van haar kregen we gif dat we onder ons bed moesten leggen. We hebben de rat de nacht erna nog gehoord, maar sindsdien niet meer. We gaan er maar vanuit dat hij het gif heeft gegeten en nu niet meer in staat is onze kamer te bezoeken..

De dinsdag was voor Lisette vrij saai: ze was ziek en heeft de hele dag in bed gelegen. Het eerste deel van haar Engelse les werd overgenomen door een studente van Els haar klas. Daarna heeft Els de hele groep bij elkaar genomen en vragen beantwoord als: “wat zou je doen met 100.000 shilling”, “welk liedje omschrijft jouw leven het best” en “wat zou je doen als je je zwembroek verliest in het zwembad”. De computerles heeft Els in de middag alleen gegeven.

Woensdag heeft Lisette haar klas met Els haar klas meegedaan aan de 'presentatie- en discussiedag'. De studenten van Lisette deden nog niet heel goed mee, maar we hebben goede moed dat het volgende week beter gaat! Daarna zijn we bij SomSom langs geweest. Hier hebben we gevraagd of we ook les konden geven (zowel computer als Engels). De hoofdleraar was een legerman en heel vreemd, we hebben wel met de roostermakers om tafel gezeten en we konden op donderdag al beginnen. Het voelde wel wat vreemd, maar we zullen zien. De computerles stelde niet zo heel veel voor, aangezien de stroom er uit lag.

Donderdag was het meteen in de ochtend al super lekker weer. En ook nog eens helder dus konden we de Kili zien! Meteen foto's gemaakt, maar goed ook want na een uurtje werd het al weer bewolkt. Het was wel de hele dag droog, dat maakte een hoop goed. We zijn vandaag begonnen met lesgeven op SomSom. We geven elke dag les (1 les van 40 minuten of 2 lessen van 40 minuten achter elkaar) aan 7 verschillende klassen van Form 1 en Form 2. Onze eerste les was meteen een hele uitdaging.. Er zaten 52 leerlingen in de klas (schreeuwend, pennen gooiend, naar binnen en naar buiten lopend, lachend en pratend), daarnaast stonden er nog 28 leerlingen aan ons raam mee te luisteren en te kijken (en ook zij waren niet stil). We waren blij dat we samen les gaven en we hopen heel erg dat het elke les wat makkelijker gaat. Het is allemaal nog wel wat vaag, want we weten niet hoe lang we les moeten geven en hoe het zit met hun vakanties en examens. We zijn al 2 dagen op zoek naar de roostermakers, maar we denken dat die van het lekkere weer aan het genieten zijn. Na deze les zijn we extra blij met 'onze' leerlingen van KVTC, wat een schatjes!

Vrijdag heeft Els op KVTC haar tweede test afgenomen, op het moment dat Lisette dit verhaal schrijft kijkt Els deze na. Na KVTC op naar SomSom. Wonderbaarlijk genoeg hadden we nu maar 28 (redelijk rustige) leerlingen in de klas. Halverwege kwamen hier nog wel een stuk of 10 bij (deze hadden hiervoor één of andere meeting op het binnenterrein). Een half uur voor tijd kwam er een leraar de klas binnen met de aankondiging dat de klas mee moest doen aan een 'election'. Hij schreef wat namen op het bord en de leerlingen moesten hun keuze op een briefje schrijven en in een grote puntzak stoppen. De stemmen werden uiteindelijk geteld en toen konden we onze les voortzetten. Deze les verliep al heel wat beter dan de vorige! 's Middags kwamen we netjes terug om computerles te geven, bleek dat de leraren (zowel van KVTC als van SomSom) die een sleutel hebben van het computerlokaal al naar huis waren. Nu hadden we dus wel stroom, maar konden we niet bij de computers komen. We zijn naar het riviertje (nouja 'tje', in het regenseizoen mag je het gerust een rivier noemen) achter de lerarenhuizen gelopen. Onderweg kwamen we bij het winkeltje naast de school studenten van Els tegen. We raakten met ze aan de praat over Umbwe National Park. Wij willen hier wel naar toe, en ook de studenten zien dit wel zitten. We hebben met ze afgesproken dat we daar zondag heen gaan, we zijn benieuwd en we hopen dat we ook daadwerkelijk gaan!

Vanmorgen zijn we weer met de dallahdallah naar Moshi gekomen, want moeder vond de banden te zacht om te rijden, en het regende. Gelukkig was de weg wel redelijk begaanbaar en, heel fijn, hadden we zowaar een echt busje die ons naar stad bracht. Helaas werd deze toch ook weer redelijk volgestampt met passagiers waardoor Els op een 'pletplek' (nieuw woord door Lisette) kwam te zitten, geplet tussen Lisette en grote dikke staande vrouwen. We hebben net met de familie die op familie weekend is geskyped, erg leuk om iedereen weer te zien! En nu zitten we lekker aan de pizza. Straks even boodschappen doen en dan gaan we aan de reis terug beginnen!

• 11 Mei 2013 - 13:10

Gerda Bert :

Leuk het filmpje te zien en je verhaal te horen. Hier zijn de droge worsten in de aanbieding, dus als je nog wilt. We hebben een kleindochter gekregen Lotte heet ze een poppie . Gisteren naam A'dam geweest en morgen weer om haar te bewonderen. Liefs gerda

• 11 Mei 2013 - 13:44

Maartje :

Wow wat een verhaal! Leuk weer om te lezen :). Jullie doen het goed dames!;) Heel veel plezier nog! X vanaf Magnetic Island

• 13 Mei 2013 - 20:34

Plonie Jelsma:

Hoi, Leuk om jullie verhalen te lezen. En helemaal omdat je er een beeld bij hebt als je er geweest bent.
    Wat die computerlessen op de SomSom school betreft: er is intussen niet veel veranderd blijkbaar. Renate (bouius) en ik hebben ook pogingen gedaan om computerles te geven; 1 ste keer ook geen stroom, 2de keer ook geen sleutel, 3de keer wel stroom, wel een sleutel, maar toen bleek dat de meeste computers het niet deden.....Hoopvol of niet? Succes! Jullie zijn in ieder geval heel goed bezig daar. Groeten en geniet van alle leuke dingen die je meemaakt en tegenkomt.