4 weken umbwe - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Els en Lisette - WaarBenJij.nu 4 weken umbwe - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Els en Lisette - WaarBenJij.nu

4 weken umbwe

Door: Lisette en Els

Blijf op de hoogte en volg Els en Lisette

18 Mei 2013 | Tanzania, Moshi

Lieve allemaal,

Alweer een week voorbij! De tijd gaat echt snel.Nog iets meer dan 4 weken en dan komt Willemien ons vergezellen J

Nadat we op zaterdag de middag hadden doorgebracht in het YMCA (goed internet, dus konden met iedereen skypen) hoefden we niet met de dalladalla terug. Mama Josephine was toch nog naar de stad gekomen. We zijn met haar langs de markt gegaan en gingen toen naar huis. Bij thuiskomst bleek dat Zuzy mee was gegaan met een vrouw die haar naar een Engelse Boardingschool gaat brengen. Nog eentje minder, het wordt wel erg leeg.. We zijn in de avond begonnen met het kijken van ‘Sonny Boy’.

Op zondag zijn we met vijf van Els haar studenten op pad gegaan. We zouden naar Umbwe National Park gaan maar eindigden (Els was gelukkig, Lisette iets minder) bij Mto Umbwe (de rivier waar we ook al eerder met Shudja en de kinderen waren geweest). Dit keer stopte ons avontuur alleen niet bij de rivier zelf. De jongens hadden een ‘weg’ door de rivier gevonden, zodat we konden oversteken. Maar aangezien het regenseizoen was, was de stroming behoorlijk sterk. Arm in arm zijn we al klauterend met z’n zevenen de rivier overgestoken. Toen we aan de andere kant weer verder gingen klimmen kwamen we onder de waterval uit. Super mooi! We hebben wat foto’s genomen en zijn toen weer terug gelopen. Voor de rest hebben we op zondag weer wat opgeruimd en de was gedaan. In de avond hebben we tomaten-groentesoep gemaakt en hebben we geprobeerd Ugali koekjes te maken. Die laatste waren helaas mislukt. We willen nu op internet gaan zoeken naar een recept zodat de Ugali iets beter te eten wordt. Ugali eten we hier namelijk vrij vaak. Het is een soort van deeg, gemaakt van de kolf van mais (geen mais dus, alleen de kolf). Bij het Ugalimeel doe je water en dat kook je dan. We eten dit meestal met een klein beetje groente.

Maandag weer begonnen met de lesweek. KVTC was een ‘gewone’ les. Bij SomSom hadden we voor het eerst les in Form 1. In tegenstelling tot de chaotische leerlingen bij Form 2 waren de leerlingen van Form 1 hartstikke rustig. Ze stonden netjes voor ons op, en gingen pas zitten toen we zeiden dat ze mochten gaan zitten. Ze deden goed mee en we kregen er weer zin in. We hebben met de studenten van KVTC nog een les gedaan over Excel, en dat was de laatste les over Excel.

Op dinsdag begon de dag heerlijk zonnig. We gingen dan ook dapper zonder paraplu op pad naar KVTC. Toen we terug gingen begon het echter te regenen. Eerst maar een klein beetje dus we hadden bedacht toch maar naar huis te lopen. Onderweg begon het ineens te stortregenen. We gingen schuilen onder de bananenbomen en toen kwam er een vrouw met twee bananenbladeren naar ons toe, die konden we als paraplu gebruiken! Als echte Tanzanianen zijn we met de bladeren boven ons hoofd naar huis gelopen (en ze werken goed!). Gegeten en richting SomSom. Het lesrooster daar is volgens ons nogal ingewikkeld, want telkens wanneer wij les willen geven staat er al een docent voor de klas. Meestal zijn ze zo aardig (of komt het ze gewoon goed uit om vrij te hebben) om het uur aan ons over te dragen. Zo ook vandaag: eerst hadden we 1 uur Form 1 samen en daarna zouden we apart hebben. De klas van Els had alleen al een andere docent, dus konden we toch samen les geven. Wanneer we van en naar de school lopen, lopen we ook altijd langs de lokale 'kroeg'. We groeten de mensen daar altijd vriendelijk en lopen verder. Dit keer liep er een man met ons mee. Hij vertelde vanalles in het Engels/Swahili en een andere jongen van SomSom die met ons mee liep vertelde ons (wat we zelf natuurlijk ook wel doorhadden) dat de man dronken was. Al pratend liep hij mee naar het weeshuis waar we netjes 'kwaheri' tegen hem zeiden en naar binnen liepen. Even later was de man weer op het terrein. Hij heeft een half uur lang tegen Els gepraat over hoe mooi hij de Kili wel niet vond.

Woensdag was de onze eerste 'hele dag' op KVTC/SomSom. Om onszelf een beetje moed te geven hebben we vandaag voor het eerst hagelslag op ons brood gehad! We begonnen van 8:00 tot 10:00 op KVTC met Engels. We hebben daar pauze gehouden en 'oliebollen' met de leraren gegeten. Daarna gaven we van 11:40 tot 12:20 Engels op SomSom. Toen hadden we weer een pauze waarin we een sinaasappel hebben gegeten. Onze Engelse les van 13:00 tot 14:20 was al bezet door een andere docent, maar die liet ons toch les geven van 13:20 tot 14:00. Hierna hadden we nog weer een pauze waarin we hebben geluncht. We hadden de gekookte bananen met aardappels van gisteren meegenomen in een pannetje en aten daar een parachichi (avocado) bij. De laatste les van die dag (15:00 tot 16:00) was computerles. Toen we bij de computers aan kwamen was er geen stroom. We waren een beetje duf van de lange dag en het wachten op de laatste les in de heerlijke zon dat we besloten even te blijven zitten. Na 5 minuten ging de stroom ineens wel aan, studenten helemaal gelukkig, dus de les ging door. Dit was de voorlopig de laatste les, en de studenten mochten nu zelf iets gaan doen en konden ons om hulp vragen als ze dat nodig hadden. Het was een heerlijk relaxte les. We hebben elkaar bezig gehouden door liedjes te raden door de tekst van Nederlandse liedjes in het Engels aan elkaar te vragen en de tekst van Engelse liedjes in het Nederlands aan elkaar te vragen.

We hebben hier een nieuw slaapritme, waar we helaas niet zo blij mee zijn. Elke ochtend worden we rond 5:00 wakker om te plassen. Daarna komen we niet meer in slaap en liggen we dus wakker tot 6:15. Donderdagmorgen waren we extra blij, want we waren om 4:00 al wakker.. Na de Engelse les gingen we naar huis om te eten en ons haar te wassen. In de middag zou Lucy (student van Els) vlechtjes maken in onze haren. Ze was zondag mee naar de rivier en toen vertelde ze ons dat ze dat kon, en dat ze het wel wil doen in ons haar. In de middag hadden we eerst nog les op SomSom (de klas waar we ook de eerste les hadden, het was wel beter maar niet heel veel beter) en daarna zouden we computerles hebben. Deze verviel omdat de studenten eerst een extra activity hadden (het terrein opruimen en netjes maken) en er daarna 'sportwedstrijden' waren. Studenten van KVTC namen het met volleybal en korfbal op tegen leerlingen van SomSom. Bij volleybal was dit een gemengd team, en bij korfbal waren het alleen meisjes. 'Onze' studenten van KVTC hebben beide wedstrijden gewonnen! Was hartstikke leuk om naar te kijken. Daarna was het alleen te laat om onze haren nog te vlechten. Dit wordt dus nog even uitgesteld. Op vrijdagochtend moeten we wat eerder naar de school omdat Lisette een toets gaat geven. Aangezien er geen brood meer was we op donderdagavond nog even pannenkoeken (met rode uit, goede recepttip) gemaakt.

Vrijdag hadden we allebei heerlijk geslapen en konden we er weer tegenaan. Lisette heeft haar tweede toets afgenomen op KVTC (resultaten waren helaas minder goed als op de eerste test..). En Els had een gewone les. We hebben oliebollen mee gegeten en zijn daarna naar SomSom gegaan. We hadden weer een tweede klas, en deze was beter dan die van gisteren. Daarna zijn we naar huis gegaan om te eten. We waren uitgenodigt om 'feest' mee te vieren op KVTC. Toen we aankwamen waren we precies op tijd voor het eten. We zeiden dat we al hadden gegeten, maar konden niet weigeren dus hebben nog 'kidogo pilau' gegeten (een klein beetje pilav, vegetarisch natuurlijk). Voor de rest vonden wij het niet zo'n groot feest. Er waren jongens van Umbwe Secondary (en ook Riziki van Androlux, wat hij daar precies deed weten we niet) die gingen bidden en uit de bijbel lezen met iedereen. Ook was er een veiling van koekjes en snoepjes. We zijn na een uurtje weggegaan omdat Lucy (student van Els) ons haar ging platen (invlechten). We hebben beide 1,5 uur moeten zitten en zien er nu uit als echte Tanzaniaantjes. In de nacht moeten we ons haar beschermen, hiervoor hebben we een Tanzaniaanse vlag van Mama Josephine gekregen. Als we die om ons hoofd binden voelen we ons nog Afrikaanser.

Het is nu kwart voor 9, maar we hebben al een hele dag achter de rug. Els heeft gesport en we hebben beiden een (extra koude omdat het zo vroeg was) douche genomen. Ook hebben we allebei al een was gedraait en onze tas ingepakt. We worden straks door Michael opgehaald en blijven een nachtje bij hem in Moshi slapen.

Liefs, busu (kus) en hopelijk tot een volgende keer!

• 19 Mei 2013 - 21:47

Bert:

Meiden, wat weer een héééérlijk verslag. En alles zo herkenbaar. Omdat veel tot bijna alles niet gaat zoals afgesproken. Leerzame periode en al ruim een maand voorbij. Over een maand Willemien en over 2 maanden de rest (24). Probeer maar een leuke school voor het KW te vinden en ook belangrijk: leuke trip(s) voor de weekend(en). Jullie zijn immers ingewerkt en gidswaardig! Tot next, Bert

• 22 Mei 2013 - 20:22

Linda:

Wauw, wat een verhalen! Leuk om te lezen en het klinkt ook erg gezellig! Geniet ervan en nog veel plezier.

Liefs