De eerste keer... - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Els en Lisette - WaarBenJij.nu De eerste keer... - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Els en Lisette - WaarBenJij.nu

De eerste keer...

Door: Lisette en Els

Blijf op de hoogte en volg Els en Lisette

15 Juni 2013 | Tanzania, Moshi

Hallo lieve familie en vrienden. Deze week stond in het teken van het gezegde: 'Voor alles bestaat een eerste keer', ook hier in Tanzania.

Afgelopen zondag waren we voor het eerst sinds onze tijd hier alleen thuis. Er was een centrale bijeenkomst van de kerk hier in Mweka (dikke 2 uur rijden van hier), en dus waren wij vanaf 8:30 in charge of the house. Het was een heerlijk rustige dag en we konden lekker onze gang gaan. In de ochtend hebben we geprobeerd de naaimachine aan de praat te krijgen (helaas, helaas missen er een aantal onderdelen waardoor het niet lukt), bananenchips gebakken (heerlijk!), de was gedaan en pannenkoeken gebakken. In de middag kwamen er een aantal studenten langs om film te kijken. We hadden de hele dag al geen stroom, dus na een uur kijken viel de laptop uit. Voor de rest van de middag spelletjes gespeeld en gezellig gekletst. Ondanks dat het koud was, was het een zeer geslaagde dag!

De schoolweek begon met (voor ons) voor het eerst een 'echt' examen. We waren netjes op tijd op school, final exam klinkt voor ons best serieus, maar bij aankomst was er nog niemand. We hebben even gewacht en om kwart voor 9 begonnen de examens. Iedereen heeft er het beste uit gehaald en we zijn heel tevreden!

Nog een eerste keer: studenten die in hun vakantie niet naar hun familie gaan maar op school blijven om Engelse les te volgen. We hoeven ons voorlopig nog niet te vervelen, want we blijven gewoon de hele vakantie les geven! De eerste dag hadden we slechts 1 student, maar woensdag hadden we er 5. Niet veel, maar wel genoeg om leuk les te geven.

Ook was deze week de eerste keer dat we een hele week onze haren niet gewassen hebben. Ons rasta haar zit er ook nog in dus we komen waarschijnlijk uit op 1 keer wassen per 6 dagen. Gek wel eigenlijk dat we ons er niet vies bij voelen..

Voor de eerste keer in onze tijd in Tanzania hadden we geen stroom voor meer dan twee volle dagen. Alle telefoons en laptops hadden het al begeven, op de reserve telefoon van Els na. Toen we in Moshi aankwamen hebben we direct alles aan de lader gelegd. Ja, het zat niet echt mee deze week, naast dat het ook niet zulk lekker weer was, aten we deze week ook 4 dagen achter elkaar Ugali! Voor degene die het niet kennen,:Ugali, ofwel stiff porridge (stijve pap), eigenlijk gewoon vermalen mais, is voor eens in het jaar wel lekker, daarna voelt het als een blok beton op je maag. Met heerlijke eentonige groene groente dat ook nauwelijks nog lekker te noemen is was het eten deze week ook wel een uitdaging.

Ook werd er deze week een seminar gegeven. Twee vrouwen van de kerkgemeenschap uit Dar es Salam waren overgekomen om die seminar te geven, maar ze blijven een week! We zijn benieuwd. Helaas houden ze heel erg van Ugali. Maar gelukkig zitten we nu in Moshi waar we zelf even voor een paar maaltijden kunnen bepalen wat we eten!

Voor de rest hebben we deze week met de burgemeester afgesproken en hebben we besproken dat hij het kinderwerk en de gezinnen voor het huisbezoek gaat regelen. Ook hebben we onze voorjaarsschoonmaak doorgezet: de voorraadkamer van KVTC hebben we netjes gemaakt.

Tot de volgende keer

• 15 Juni 2013 - 20:33

Maartje:

Hey Lies!!

Wat doe je goed werk daar! Zo leuk om je verhalen te lezen! Ik kan haast niet bijhouden hoe vaak je weer een verhaal online zet haha.. maar wel leuk!

Liefs vanuit Nederland!
    (jaja.. ik ben weer terug in ons kikkerlandje)

• 18 Juni 2013 - 09:21

Gerdaboekhold:

Per 1 aug. Wonen H arro en Dorothy in Leek, maar of dat echt lukt, we werken er hard aan. Verder , is het iets om knuffels te geven aan patiënt jes die in de buurt van Umbwe , gehucht weet ik niet meer, in het ziekenhuis komen te liggen. Nonnenziekenhuis! 1 pp Dit project ken ik van India en er kan best elke keer een koffer knuffels mee. Dank voor je verslag en gezellig dat Willemien er nu is. Groeten gerda