Met z'n drieën! - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Els en Lisette - WaarBenJij.nu Met z'n drieën! - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Els en Lisette - WaarBenJij.nu

Met z'n drieën!

Door: Willemien, Els en Lisette

Blijf op de hoogte en volg Els en Lisette

22 Juni 2013 | Tanzania, Moshi

Lieve allemaal,

Hier het eerste verslag van ons drieën, vanuit het (helaas) koude Tanzania. We zitten elke ochtend met dikke vesten, broeken en schoenen in de klas. We hopen dat het snel om slaat! Deze week hebben we ons nieuwe ‘rooster’ gekregen. Elke ochtend geven we vanaf 8:00 (of eigenlijk vanaf dat we studenten hebben dus de begintijd is zeer variabel) tot 1045 een combinatie van Engels en computerles aan KVTC. We hebben ongeveer 5 / 6 studenten per dag, dus we kunnen ze extra veel aandacht geven. Daarna geven we tot 12:45 computerles aan SomSom studenten. Zij krijgen van ons dezelfde introductielessen als die we eerder ook aan KVTC hebben gegeven.

Afgelopen weekend besloten Els en Lisette (Willemien kwam maandag aan) om eens wat anders te doen dan alleen maar lekker te eten, te zwemmen en te skypen. Zaterdag zijn we op zoek gegaan naar de tweedehands kledingmarkt. Ons was verteld dat we hier voor een prikkie kleding konden kopen (en hier maakt het ineens niks meer uit dat iemand anders ze eerder al eens aan heeft gehad :p). We waren onze eerste dag in Tanzania al met Living langs deze markt gelopen en, in combinatie met het perfecte richtinggevoel van Els,we gingen er vanuit dat het terugvinden hiervan een eitje zou zijn. Helaas, helaas werden we eerst de verkeerde kant uit gestuurd en nadat we zelf nog een uur hebben lopen zoeken hebben we het opgegeven. We zijn terug gegaan om in het zwembad schoon te weken (we moeten toch een beetje de indruk aan Willemien geven dat we nog best schoon zijn) en daar ook te eten. We hadden die avond onze eerste, eindelijk maar toch, bruiloft in het YMCA. We waren zo druk met internetten en skypen dat we maar heel even hebben staan kijken.

Zondag stonden we vroeg op om de dalladalla naar Marangu te pakken. In Marangu heb je watervallen, een chagga grot en een chagga hut. Lucy (student van Els die eerder ook ons haar heeft gevlochten) woont hier en had ons eerder al eens uitgenodigd om met haar naar de watervallen te gaan. Aangekomen met de dalladalla wisten we meteen dat we ons in toeristisch gebied bevonden, we werden overvallen door tourguides. We waren blij dat we konden vertellen dat we op onze eigen ‘guide’ aan het wachten waren. We zijn de hele middag zoet geweest met het klimmen en klauteren richting de waterval en het bezichtigen van de grot. Rond 5 uur waren we weer terug in het YMCA.

Na een heerlijk warme douche (extra, extra schoon) en een heerlijk ontbijt zijn we met d e taxi naar het vliegveld gegaan om Willemien op te halen. Ook hebben we een ticket van Zanzibar naar Kilimanjaro geboekt. Alleen voor Willemien en Lisette, die gaan 11 dagen naar Dar es Salaam en Zanzibar. Els blijft in de tussentijd in Umbwe om les te geven. In de taxi vanuit het vliegveld haalde Willemien nederlandse broodjes uit de tas, wat een smaak sensatie! Een broodje brie en grill worst, Willemien had geen betere entree kunnen maken. We hebben met z’n drieën inkopen gedaan in Moshi en daarna heeft Michael ons naar Umbwe gebracht (we hadden de tassen van Willemien bij hem geparkeerd en hij moest toch richting Umbwe, dus dat kwam super mooi uit! Scheelde ons een bepakt ritje in de dalladalla). In het weeshuis hebben we onze kamer opnieuw ingedeeld, het is nu super knus :p (we leven met z’n drieën op 8 m²).

Woensdag was een vrij aparte dag. Het begon al goed: Els werd gevraagd of ze de auto van Mama Josephine ‘lijkklaar’ kon maken. Lijkklaar?! Ja, lijkklaar. Er was in de nacht van dinsdag op woensdag een vrouw overleden en die moest moeder vervoeren naar het mortuarium.. Els heeft de stoelen naar beneden geklapt en (we gaan er vanuit dat een 98 jarige vrouw van hier niet heel groot kan zijn) het moest volgens haar wel passen. Na ons ontbijt zouden we ons klaar gaan maken om naar school te gaan. De schuif aan de binnenkant (wij bevonden ons aan de buitenkant van de deur) was uit zichzelf op de deur gegaan waardoor we niet naar binnen konden. Moeder heeft meteen de loodgieter (!) laten halen, maar deze bleek pas vanaf 10 uur te kunnen. Toen werd een meubelmaker gehaald. De beste man kwam na 3 kwartier de situatie aanschouwen. Hij was zonder ook maar iets van materiaal gekomen dus na 1 blik op de dichte deur liep hij weer weg om een half uur later met een hamer en een beitel terug te komen. Hij heeft de deur vakkundig open gebeiteld en wij konden mooi onze tanden gaan poetsen. Hij ging nog weer weg om lijm en spijkers te halen om de plint en de schuif te fixen. Uiteindelijk waren Willemien en Lisette (Els was al naar school gegaan) 2 uur te laat op school. Het lesgeven verliep verder normaal. In de middag hadden we een ‘sugarcane party’. Er werden hele stokken van suikerriet hardhandig klein gemaakt zodat wij het sap er uit konden kauwen, wat een succes! Haha, het was ons iets teveel werk voor een beetje suikerwater. Om de dag goed af te sluiten hebben we ‘Alles is familie’ gekeken, daarna hebben we spaghetti gemaakt.

Regen zorgde ervoor dat we donderdagochtend om half 9 nog geen student hadden gezien. Lisette kreeg een sms van 1 van haar studenten om iets na half 9 met “where are you now?”. Ehm, nou gewoon in het computerlokaal.. Na een belletje kwamen er om kwart voor 9 2 studenten aan. We hadden niet zoveel zin om les te geven dus hebben de ‘Lion King’ voor ze opgezet. De studenten van SomSom hadden we gevraagd een tekstje van de Wizard of Oz over te typen. Daarna hadden we hier opdrachten voor. Helaas bleek het onmogelijk om in 45 minuten 10 zinnen over te typen, veel studenten haalden 5 zinnen in 3 kwartier. Ook is het Engels nog lastig voor ze, simpele opdrachten als: ‘close windows’ en ‘shut down the computer’ komen niet binnen. We hebben besloten dat Els volgende week maar veel moet oefenen met over typen, want dat hebben ze nog wel nodig. In de middag gingen we (voor de verandering) weer een voorraadhok opruimen. Toen Lisette een matras naar buiten ging tillen gilde Willemien plots keihard want er zaten 3 ratten achter. Gillend renden we naar buiten, een student die de ramen aan het wassen was keek verbaasd het lokaal binnen. Els (onze dappere man) heeft wat met spullen zitten tikken en de ratten kwamen niet tevoorschijn. ‘Er zal wel ergens een gat in de muur zitten waardoor ze weg zijn gegaan’. Willemien en Lisette geloofden Els op haar woord en we gingen rustig (wel extra oplettend) verder met leeghalen. Els was bezig met een paar planken te vertillen toen er plots 2 ratten naar buiten renden. Eentje verdween in de shop en de ander zat ergens in het lokaal. Ieeeh! Er kwamen 2 leraren bij om te helpen de ratten te verjagen (we wisten inmiddels dat er 5 ratten zaten). Met stokken en een ketting werden alle kasten onderzocht. Wanneer een rat vervolgens naar buiten kwam trapten ze er zo hard op dat ze dood gingen  Gruwelijk! We waren blij dat ze uit het voorraadhok waren, maar gewoon naar buiten was voor ons ook wel voldoende geweest.

Inmiddels is het vrijdagochtend 9:10 en zit Lisette deze waarbenjij te typen en leest Els een boek en speelt Willemien een spelletje op de computers, we hebben namelijk nog geen studenten. We hebben hiervoor een uur buiten zitten wachten op de sleutel van het lokaal en we zijn er nu wel een beetje klaar mee, aanpassen aan ‘nooit op tijd zijn’ gaat nog niet zo makkelijk. Om bij te komen van de zware ochtend hebben we in de middag films gekeken. Ook hebben Willemien en Lisette hun tas ingepakt voor hun verblijf in Dar es Salaam en Zanzibar.

Nu genieten we in de tuin van Michael. Hij heeft ons vanmorgen vanuit Umbwe opgehaald en we blijven hier 1 nachtje slapen.

Liefs!

ps het volgende verslag kan wat langer op zich laten wachten, hangt van het internet op Zanzibar af

• 24 Juni 2013 - 08:34

Gert Kuipers:

Goedemorgen dames, ben vandaag voor het eerst even ingelogd op jullie verslagen. ( met dank aan Anne!). Fijn om te lezen dat het goed gaat met jullie, en fijn dat ook Willemien veilig is gearriveerd. Mooie verhalen over jullie belevenissen en ervaringen daar in het mooie Tanza! Herkenbaar ook natuurlijk, dat maakt het extra mooi. Hier is alles goed, we zijn aan het voorbereiden voor de vakantie naar Frankrijk. Waarschijnlijk rijden we door naar Zuid Fr. want het weer is hier "stralend".
    Heel veel plezier daar, succes met de bezigheden, groeten aan mamma Josphine.
    Gert