zon, vakantie en fotoshoot - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Els en Lisette - WaarBenJij.nu zon, vakantie en fotoshoot - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Els en Lisette - WaarBenJij.nu

zon, vakantie en fotoshoot

Door: Lisette en Els

Blijf op de hoogte en volg Els en Lisette

25 Mei 2013 | Tanzania, Moshi

“Als ik weer in Nederland ben ga ik ook echt wel een weekend lang alleen maar op bed liggen en patatjes eten, ik zie er zooo belabberd uit. Ohja, en biertjes drinken dat helpt vast ook wel”. De wijze woorden van Els op een dinsdagmorgen om kwart over 7..

Jambo rafiki's!

Er is alweer een voorbij gevlogen. We hebben ons niet verveeld, mochten jullie daar soms bang voor zijn :p

Het weekend waren we bij Michael en zijn vrouw Suzy, dit voelde echt als een vakantie. We werden keurig op tijd door Michael opgehaald en we gingen naar zijn huis. Het was heerlijk weer (wat een verschil het wel niet maakt of je wel of niet op de berg zit zeg!) dus konden we buiten zitten. Voor het eerst sinds we hier zijn hebben we kaas gehad! Suzy had lekkere sandwiches gemaakt met tomaat, uit, paprika en kaas. Van Michael mochten we zijn internet gebruiken (ja, hij heeft een Ipad mét internet), alleen lag het draadloze internet er helaas op zaterdag uit. Michael moest nog naar Moshi dus gingen we met hem mee. Bij de Nakumatt hebben we onze wekelijkse boodschappen gedaan (een fles cola en iets lekkers, dit keer een cakeje voor Els en een zakje chips voor Lisette) en in het winkeltje ernaast hebben we kaartjes gekocht. Toen op naar het YMCA voor internet. We hadden nog niet echt door dat dat ook draadloos internet was, dus ook niet werkte, en hadden al een thee besteld. Die hebben we maar snel opgedronken en toen zijn we weer vertrokken. Een uurtje in het internetcafé geweest en met de taxi naar Michael. Hier waren we net op tijd voor het 'middageten' om 3 uur. Wat waren we blij dat Faradja (dochter van Michael en kok) er ook was. Ze had heerlijk vlees gemaakt en ook nog eens een soort van jus. De rijst met mboga (groene groente) ging er een stuk makkelijker in. Daarna heeft Suzy ons rondgeleid over de farm. “Waow, wat een mooi leven” dachten we allebei. Ze hebben allemaal fruitbomen, mais, zonnebloemen (voor olie) en bonen om hun huis heen staan, waarvan ze kunnen eten. Daarnaast hebben ze een kip en een haan (voor eieren) en 2 koeien en een kalf (voor melk). In de avond gingen we bbq-en, we hebben onze vleesachterstand weer ingehaald, het was heeeerlijk! Als klapper op de vuurpijl bood Suzy ons ook nog een wijntje aan, wat smaakte die goed na 5 weken zonder :)

Zondag ging het heerlijke eten verder, gelijk al bij het ontbijt. We hadden bruin brood met gebakken ei, bacon en worstjes. We waren alweer vergeten hoe het voelde om na 2 boterhammen vol te zitten. We zijn mee geweest naar de kerk, omdat het pinksteren was duurde deze iets langer dan normaal (bijna 2 uur). Daarna middageten gehad en toen weer terug naar het weeshuis. We waren helemaal ontspannen door de rustige omgeving bij Michael thuis en konden er weer helemaal tegenaan. In de avond kwamen er nog wat jongens van UseGo (Umbwe Secondary en Good Hope) langs en met hun hebben we gekletst, gezongen en gedanst.

Maandag en dinsdag waren normale dagen met lessen op KVTC en SomSom (we dachten dat er examens waren, maar die blijken alleen voor Form IV te zijn, dus deze week geven we hier nog wel les). Het weer is de afgelopen dagen echt súper! De zon laat zich steeds zien en er valt eigenlijk geen regen (wat spatjes in de ochtend en soms snachts wat, maar dat telt niet echt). En op de een of andere magische manier zijn onze avonden ook helemaal gevuld. Moesten we eerst onze avonden echt uitzitten, nu hebben we bijna last van tijdgebrek!

We hebben inmiddels goed kennis kunnen maken met de 'Tanzaniaanse mentaliteit'. Op woensdag hadden we gezamenlijk presentatie- en discussiedag. We hadden in totaal 3 presentaties: 1 studente kwam niet opdagen (terwijl we haar wel bij het eten hadden gezien die ochtend), 1studente had niks voorbereid en de laatste was binnen 5 minuten klaar. We hebben toen zelf maar een presentatie gegeven over improviseren, je mening geven en Els heeft nog vertelt over 'hoe een marathon te lopen'. Ook bij SomSom moeten we vaak improviseren. We zouden vandaag 2 lessen moeten geven aan Form II, maar aangezien volgende week examens zijn en het daarna vakantie is (dus ze dan het land niet kunnen bewerken), was heel Form II op de Shamba aan het werk.

Donderdagavond zijn we met z'n tweeën naar een kerkdienst geweest op Umbwe Secondary. De jongens van UseGo hadden ons hiervoor uitgenodigd, en aangezien ze vanaf vrijdag naar huis gaan in verband met vakantie moesten we donderdag wel gaan. De kerk staat dan wel op het terrein, maar was zeer zeker wel toegankelijk voor iedereen: wij waren dus de enige twee die niet van de school waren. Het was gelukkig niet zo'n lange dienst, en het was leuk dat er aan het begin gedanst werd. De jongens hadden allemaal vragen voor ons als: waarom heten alle voetballers 'van' (van der Vaart, van Persie), waarom 'wij Europeanen' korte broeken dragen (het is hier lekker warm), hoeveel chapatti's (pannenkoeken) we op kunnen en hoe het kan dat wij als 22-jarigen al op de universiteit zitten en zij nog in Form V van de middelbare school. Leuke invulling van de avond!

Op vrijdag had KVTC een beetje een rustige dag. De Nursery Teachers hadden hun laatste examen, en nemen dus afscheid van de school. In de ochtend hadden we wel gewoon les gegeven, daarna zijn we met iedereen (apart en in groepjes) op de foto geweest. De foto's staan nog op het fototoestel van KVTC maar volgen hopelijk snel. Tussendoor moesten we nog op SomSom lesgeven, maar na 10 minuten werden de leerlingen verzocht om naar het labaratorium te gaan. In de middag werd er volleybal gespeeld op KVTC en Els heeft zich van haar sportiefste kant laten zien. Toeschouwers maken de wedstrijd, daar heeft Lisette zich 100% voor ingezet.

Dat was onze week wel zo'n beetje. Op naar de volgende!

Busu! Els en Lisette

• 25 Mei 2013 - 12:28

Joyce Reijnen:

Lijkt me een mooi leven daar Lisette! Geniet ervan!

• 27 Mei 2013 - 09:21

Janetta:

Hoi Lisette en Els,
    Ik lees met veel plezier jullie belevenissen in het verre Tanzania. Wat een ervaringen, heel veel plezier en geniet ervan.
    Liefs, Janetta

• 01 Juni 2013 - 13:48

Anneke:

Lieeeeeeeeve lies, mooi dat je weer een verslaggie hebt gemaakt! Ontzettend veel plezier in de komende tijd nog, maar ik denk dat dat voor jou geen probleem is ;) ... Leuk verslag!! liefs van An!