Wannabe-negers: hippie- en Kilimanjarostijl - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Els en Lisette - WaarBenJij.nu Wannabe-negers: hippie- en Kilimanjarostijl - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Els en Lisette - WaarBenJij.nu

Wannabe-negers: hippie- en Kilimanjarostijl

Door: Lisette en Els

Blijf op de hoogte en volg Els en Lisette

08 Juni 2013 | Tanzania, Moshi

We hebben een heel ongewone week achter de rug. Zaten we net helemaal in ons ritme: deze week was totaal anders dan we gewend waren.

Zondag was verder een hele relaxte dag. We hebben rustig in het YMCA gezeten en geskypet. Heerlijke lunch gehad bij de Deli Chez: tosti's met patat en als toetje een cakeje (inclusief 2 drankjes waren we 5 hele euro's kwijt :p). De dalladalla rit was niet onze beste tot nu toe: toen we aankwamen was het busje al behoorlijk vol en we konden samen 1,5 plaats bemachtigen. Het was hartstikke warm en de rit duurde ons iets te lang. We waren blij toen we bij Kwa Rafaeli waren. De terugweg naar het weeshuis hebben we nog nooit zo snel gedaan. Vincent (student van Els) zat bij ons in de Dalladalla en liep met ons mee richting Umbwe. Lopen kon je het niet echt noemen, hij had de pas er behoorlijk in, we renden zowat de berg op. Bij thuiskomst stond er (letterlijk) een verrassing voor ons klaar: Zuzy was weer terug! Zo plots als ze verdwenen was, zo plots was ze ook weer terug. We hebben in de avond gezellig met z'n allen de Lion King gekeken.

Maandag begon onze speciale lesweek. De tweedejaars deden examens in Moshi: Els had 1 student en Lisette had er 2. We besloten om verder te gaan met het opruimen van de medische spullen. Er waren nonnen geweest om het uit te zoeken en die hadden zo'n beetje alles overhoop gehaald. We hebben alles nu netjes ingepakt, de dozen genummerd en de inhoud op een lijstje geschreven (we blijven Nederlanders..). In de middag hebben we de rest van Els haar lokaal opgeruimd met wat studenten en de conciërge. Achterin het lokaal stonden allemaal bouwdingen schots en scheef en die hebben we netjes neergezet. De overige tafels hebben we over het naailokaal en de kleine leslokalen verdeeld. Ondanks dat we geen les gaven hebben we wel een nuttige dag gehad!

Dinsdag was er een grote meeting op de school waar wij niet bij hoefden te zijn. De studenten hadden geen les, dus wij hadden een dagje vrij. We hebben in de ochtend rustig aan gedaan. De kapper van Mama Josephine kwam langs om ons haar te vlechten. Bij de supermarkt hadden we nephaar gekocht zodat we iets minder kaal zouden lijken met vlechtjes in. Els heeft dreads gekregen en Lisette heeft haar haar in Kilimanjaro-stijl (haar allemaal vastgevlochten richting een staart boven achterop je hoofd). Dit invlechten duurde super lang (Els 3 uur en Lisette 2 uur). Tussendoor hebben we de spullen in Androlux geïnventariseerd en toen was de dag alweer voorbij.

Woensdag gingen we vol goede moed richting de school. We vonden al dat Els haar lokaal er netjes en geordend uit zag en toen we navraag deden bij de Principal bleek de meeting te zijn verplaatst naar vandaag. Pff, hadden ze ons ook wel wat eerder kunnen vertellen. We konden dus binnen een half uur weer naar huis. Mama Josephine moest naar de stad en wij gingen met haar mee. Er staat hier een naaimachine en we willen kijken of we zelf ook kleren kunnen naaien. In de stad hebben we stof gekocht om op te oefenen. Ook hebben we in de stad op internet gezeten. Iedereen roept 'mimipendeza' naar ons (you look beautiful) vanwege ons haar. Leuk dat iedereen het zo mooi vindt, maar we voelen ons wel een beetje wannabe-negers met onze kapsels.

Donderdag hebben we dan toch echt weer les gegeven! We hadden besloten samen les te geven omdat er maar 5 studenten waren (de tweedejaars, die hun examens nu allemaal hebben gedaan, hebben geen les meer maar vakantie tot 15 juli). Na een uur lesgeven hadden we 20 studenten (de tweedejaars mógen wel komen als ze willen) en we hebben het laatste uur weer apart les gegeven. In de middag hebben we geprobeerd om met de flash van KVTC Op internet te gaan. Om bereik te hebben moeten we daarvoor op het dak zitten :p. Helaas stond er geen credit op de flash dus konden we het niet gebruiken. Els heeft een rondleiding gehad over het terrein en Lisette heeft filmpjes gekeken met een paar studenten. Maandag zijn de examens (die eerst alleen voor eerstejaars zouden zijn, maar nu toch ook voor de tweedejaars..) dus hebben we allebei een examen Engels gemaakt. Aangezien maandag de examens zijn hebben ze besloten de vakantie al as dinsdag te laten beginnen in plaats van volgende week maandag. We hebben aangeboden om in de vakantie Engelse les en computerles te geven (zowel op KVTC als op SOMSOM) zodat we de laatste weken ook nog wat te doen hebben. We moeten afwachten of hier ook geïnteresseerden voor zijn.

Op vrijdagochtend hebben we geholpen op de Shamba met het planten van bonen. Aangezien een groot deel van het schoolgeld op gaat aan eten hebben ze bedacht dat ze beter zelf mais en bonen kunnen planten. Trekkers hebben het land omgeploegd en de afgelopen week is er al begonnen met het planten van mais. Vandaag waren de bonen dus aan de beurt. Met een handploeg werden (vooral door de jongens, de meiden konden niet zo snel) kuilen gemaakt. Vervolgens moesten we in elk kuiltje 3 bonen gooien en de kuilen met onze voeten weer dichtstoppen. Over 3 maanden kunnen ze van de bonen en het mais eten. In de middag zijn we weer terug gegaan naar school en we konden gelijk weer t land op. Nu werd er weer in groepjes bonen (Lisette) en mais (Els) geplant. De studenten hebben nog wel een beetje het idee dat de muzungu madams een beetje incapabel zijn. Zo lieten ze Els zeker niet langer als een half uur ploegen, en werd aan Lisette gevraagd of ze het wel zo lang vol hield om op blote voeten te lopen... Hopelijk lijken we na vandaag wat minder prinsesjes. Toen we thuis kwamen, bezweet en zwart van de Shamba, was het erg rustig in het weeshuis: Moeder Josephine was met haar zoon naar het ziekenhuis, die voelde zich niet goed en was erg verzwakt, de lerares was naar huis want het is vanaf vandaag vakantie en de schoonmaakster was haar kind aan het opzoeken in de stad. Dus hebben wij gezellig met de kinders film gekeken!

Tot een volgende keer!

Kusjes, Els en Lisette

• 09 Juni 2013 - 12:10

Lisette:

Liieeeeeesjeeee!!! Na dit verhaal ben ik ZOOOOOOOOOOOO benieuwd naar je nieuwe haartjes, komen de foto's snel? En mocht je kleding kunnen maken dan hou ik me aanbevolen voor een prachtig mooi t-shirt ;)... Hé, mooi dat je 't zo naar je zin hebt, volgens mij moet je wel heeeeeul flexibel ingesteld zijn daar, als ik het zo lees. Nou, suuuuperveel plezier nog en een dikke smakkerd van mij!